söndag, februari 18, 2007

Personligt eller bara puckat?

Jag förstår inte riktigt varför jag kan ta så illa vid mig av saker som egentligen inte rör mig personligen…
Som idag när en av mina mindre intelligenta kollegor häver ur sig frågan: ”Är han gaystjärt?” Hon syftade på Sebastian Karlsson. Vadå, tänker jag… Menar hon att hans rumpa har en viss form eller..? Hon upprepar frågan. Jag fattar inget. Sen förtydligar hon: ”Alltså, är han bög?”
Men vad fan är det för en fråga egentligen?! Är hon så dum att hon inte ens kan ägna sig åt att respektera andra människor?!
Jag sa iaf nånting om att det bara varit spekulationer kring honom och tjejer. Men jag vet ju inte. Och då slår det mig hur starkt heteronormen har etsat sig fast även i mig, att jag förutsätter att han är hetero, bara för att massmedia är heteronormativa! Och jag känner att den tanken kan man dela med sig av. Men så tänker jag lite till, ser den jag talar till och, nej… Vad vet hon om heteronorm? *suck*
Vissa borde bara inte får jobba med människor, eftersom de i grunden inte fattar vad ett respektfullt bemötande är…

Men min poäng var inte att hon var dum, utan att jag själv tog illa vid mig av hennes ordval. Och att hon förutsatte att hennes ord skulle vara nån sorts allmängiltigt begrepp.
Sist jag blev så arg var när min mamma talade nedsättande om vår dåvarande grannes ”huckle”. Det var en muslimsk kvinna, som först det senaste året börjat bära slöja. Ok, alla får tycka vad de vill, men man bör också kunna respektera andras val i livet. Dock var det ordvalet, även där, som fick mig att gå i taket. Hon vet ju vad det kallas, varför kan hon inte säga så då..?!

Aja… Det är ju tur att inte alla tar vid sig som jag. =)


Tillfällets låt: The Ark - It takes a fool to remain sane

Inga kommentarer: