måndag, april 13, 2009

Tomt...

5 dagar i skärgården. Mest solandes på verandan. Man kan tro att tiden står stilla eller att den hoppat fram en månad.
Stora måltider med massa gott. Långa kvällar med spel och fika. Sega mornar med frukost och kusin. Långa promenader med hunden. Hitta tillbaka till alla gamla stigar. Hälsa på myrstacken. Titta ut över havet. Mera hav...

I 5 dagar har inget annat existerat - bara sol, släkt och skärgård. Tar med mig min nybrända näsa hem. Tar också med mig känslan av ensamhet, som smugit tillbaka.
Sista timmarna i solen brister det. Kroppen har sagt ifrån med sendrag och jag bara fryser, fryser, fryser. Orkar inte vara med i diskussionen, svarar knappt på tilltal. Sveper filten tätare omkring mig.
- Du ser trött ut. Jag ska se om jag inte har några vitaminer till dig. Man blir ju så trött av att bara vila.
Inget svar. Men tårarna bröjar tränga fram. Orkar inte...
Orkar inte komma hem och se att det är tomt. Orkar inte tänka på att han är borta.
- Men du måste ju försöka äta lite i alla fall.
Magen knyter sig än mer. Mår illa. Är inte hungrig. Efter att ha ätit nästan normalt i i alla fall 3 dagar så tar det stopp.Kvar finns bara illamåendet. Allting gör ont...

Pappa ringer: - Men försök tänka på att det måste komma nåt positivt ur det här också.
- Men jag är inte där än, jag orkar inte tänka alls.
- Ja, men nån gång så, och då ska du tänka positivt.
- Mm...
Orkar inte... Orkar inte känna efter ordentligt. Det finns ändå inget där, allt är bara tomt. Och när jag famlar in i det tomma så gör det bara ont - på riktigt..

Behöver hålla mig sysselsatt, men orkar inte ta mig för nånting. Behöver hitta nåt att fastna vid, men inte ens våren räcker. Var kom våren ifrån? Får tag några vitsippor till mamma, sen hamanr jag i soffan - vet inte längre vad som är upp och ner, vad som är i och ut. Vill egentligen mest bara kräkas - kanske kan också känslorna komma ut därifrån? De trängs, gör ont, bränner där inne.

När vänder det? När ska nåt hända? När ska jag orka?
När ska han ändra sig och komma tillbaka?

Tillfällets låt: Cardigan - Erase and rewind

Inga kommentarer: