onsdag, september 13, 2006

Offer

"Tjejerna är offer, killarna är drabbade!"
Så sa han iaf - han föreläsningskillen med den struliga bakgrunden.
Och ändå försöker vi (soc) så starkt att inte se människan som ett offer. Utan att hon är en människa med potential och en kapacitet att klara sig själv. I vissa fall behövs dock lite hjälp.
Men se henne inte som ett offer! Hon är en människa som genomlever problem, som hon med din hjälp kan få kraften artt ta sig ur. Så se inte ner på henne...
Hon söker inte heller ditt medlidande, utan förståelse, stöd och konkret hjälp.

Vägra vara ett offer!
I jämställdehetsdebatten framställs ofta kvinnan som ett offer. En sån syn gör henne bara mindre värd, eftersom det tar ifrån henne hennes egen kapacitet.

Jag vill inte vara ett offer!
Ja, ibland kanske jag behöver lite medlidande. Men när det är som värst vill jag bara vara ifred. Då vill jag ses som stark och kompetent, inte som den lilla ynkliga varelse jag känner mig som just då...
För jag är ju fortfarande jag. Se inte mina problem, utan se mig, för jag är ändå densamma...

Tillfällets låt: Pink - Just lika a pill

Inga kommentarer: