onsdag, mars 22, 2006

Principer

In my place, in my place were lines I couldn´t change...
I was lost, I was lost - crossed lines I shouldn´t have crossed...
If you go, if you go and leave me here on my own, then I´ll wait for you...
Please, please, please come back and sing to me...

Lyssnar och lyssnar...
På något sätt känns det så talande. Vad är det jag har hållit på med egentligen?

Jag skapade principer åt mig själv, för att inte kunna göra mig själv illa med mina handlingar. För ja, det finns andra former av självdestruktivitet, än dom där man gör fysiskt illa sig själv...
Jag pratade och pratade. Jag kan inte räkna alla gånger jag sa nej. Och jag trodde att han skulle förstå. Han sa att han förstod. Men han kunde inte stå ut med mitt beteende.
- Så vad gör man för att inte förlora någon man inte kan tänka sig att leva utan? Ja, man frångår sina skyddande principer.
Och han som sa att han respekterade mig för just de principerna, att jag hade koll på dem. Och ändå lyckades han få mig att frångå dem, även fast han visste hur viktiga de var...
- Min nya princip är att vara utan honom!
Men jag vet att jag inte kan hålla det, särskilt som jag precis ringde honom...

Men vad gör man? Jag kan inte längre förneka att han betyder alldeles för mycket för mig för att låta bli...
Principerna då?
Ja, nya principen blir att inte låta honomm komma tillräckligt nära för att kunna ta sig över mina gränser! Aja, det blir nog inte så svårt. Särskilt med tanke på hur svårtillgänglig han kan vara... Och det är bra - man ska sätta upp mål som man kan hålla!

Jag är alldeles för snäll. Jag bara böjer mig, ändrar, fixar. Inte ens en kompromiss, utan jag bara ger mig.
Idag berättade Karin om ett ex som hade som princip att alltid vinna, att alltid söndra.
- Så tänk om jag kuna hitta någon som ville söndra? Då skulle jag nog bli tillräckligt triggad för att stå på mig. Jag skulle krossa honom!Han skulle lära nig att aldrig mera vara mesig och mjuk...

I vilket fall är jag trött på att kompromissa med mig själv som insats! Där går min nya gräns. Och mitt motto ska vara: Ta mig som jag är, eller inte alls!
Mitt andra motto ska vara: This bitch bites!
Så nu är det bara för en mjukis som jag att hålla på gränserna - och bita ifrån!

Inga kommentarer: