onsdag, februari 08, 2006

EGO?

Har precis tryckt i mig en påse godis.
- Är det ego?
- Eller bara en massa kalorier... Tillfällig njutning...

Är hemma och sjuk, fast jag egentligen skulle kunna släpa mig iväg till skolan, och vakna med typ 40-gradig feber imorn.
- Är det ego?
- Eller bara lathet... Självbevarelsedrift...

Har lovat att baka bröd. Det känns kul och jag har ju egentligen tid nu, men känner mig äcklad av att baka när jag är sjuk.
- Är det ego?
- Eller bara en maniskhet ifråga om bakning... Att baka är inte ego.

Försöker berätta för de omkring mig hur viktiga de är.
- Är det ego?
- Eller bara omtanke? Eller en projicering av det jag försöker intala mig själv...

Tänker väldigt mycket på vad jag äter.
- Är det ego?
- Eller bara ett konstigt förhållande till mat... Till min kropp...

Vet hur jag ska göra för att förgöra mig själv. Vet vad jag mår dåligt av. Ändå undviker jag inte såna situationer.
- Är det ego?
- Eller är det så att jag njuter av att göra mig själv illa... Sätta mig på plats...

Bedömning: Inte tillräckligt ego.
- Bli bättre!
- Försök mer!

Jag har långt kvar...
Men kan man mäta hur långt man har kommit? Är det inte en ständig växling mellan upp- och nedgångar?
- Förut var jag starkare, nu är jag nästan tillbaka där jag började.
Det handlar nog om att inte sjunka till botten varje gång, utan att sjunka till en punkt som närmar sig ytan för varje gång.

Inga kommentarer: